Nästa vecka: Stubinen och kontrakt

2010-10-03 @ 17:15:47
Hållplatsen på tisdag, as always.

På onsdag ska jag träffa min handledare på soc och vi ska prata om att jag eventuellt ska börja gå till Stubinen. Jag vet inte varför, men det känns konstigt att fara på såna här grejer. Hållplatsen, Stubinen... Det känns... Bara... Knepigt. Men det är bra att såna här ställen finns.

"Stubinen riktar sig till dig mellan 16-24 år som haft svårigheter i skola, praktik eller med arbete och vill arbeta för en förändring.

Vi arbetar med att stärka det som främjar hälsa. Vi vill ge dig verktyg för att klara påfrestningar i livet och du får öva på att hantera det som är jobbigt i vardagen i stället för att undvika det.

Stöd och förutsättningar för att lyckas

Målsättningen är att du ska få ökad självkänsla och tillit till dina förmågor. Stubinen ger dig möjlighet att upptäcka dina resurser och omsätta dem i handling. Genom praktiken får du nya kontakter, en ingång i arbetslivet och ett positivt sammanhang. En fullföljd praktikperiod ger referenser och ny kompetens.

Familj, samtal, nätverk och praktik

Stubinen är en öppenvårdsbehandling som omfattar fyra delar; familj, samtal, nätverk och praktik. Verksamheten är rehabiliterande och kan även fungera som eftervård när man kommer hem från behandlingshem. Varje ungdom som kommer till oss gör tillsammans med oss på Stubinen och sin socialsekreterare en individuell förändringsplan som bland annat omfattar samtal, familj/nätverk, praktik och fritid.

Samtal
Samtalen utgår från dina behov. Det kan handla om erfarenheter, motivation, självkänsla, livsval, problem och andra svårigheter i livet.

Familj och nätverk

Familj och nätverk är viktiga resurser. De kan vara mer eller mindre involverade i behandlingen och ett stöd för dig att nå dina mål.

Praktik
Utifrån intresse och förmågor får du praktik på en utvald arbetsplats. En plan för praktiken beskriver arbetsuppgifter och utvecklingsmål för praktiktiden. Planen görs tillsammans med praktikhandledaren. Under praktiktiden utgår ekonomisk ersättning.

Fritid
På Stubinen får du möjlighet att prova på nya aktiviteter och hitta nya sammanhang. Målet är att fritiden ska kännas meningsfull och ge ökad livskvalitet."


--------

På onsdag ska jag träffa bostadskonsulenten på soc, samt hyresvärden på Sofiehem och skriva kontrakt om lägenheten. Inflyttningen börjar eventuellt på torsdag. Det känns både kul och jobbigt på samma gång. Har lite ångest över att jag inte är bekant med Sofiehem. Jag känner ingen som bor där, jag vet inte var närmsta affär ligger och jag vet inte vilka bussar som går i närheten. Jag vet bara att sjukhuset ligger en bit bort och Ålidhem ligger typ ovanför Sofiehem, eller nåt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:


E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

        Kom ihåg mig?
RSS 2.0